Modellező Klub

Hermes vontató építési napló

Előzmények

2017 év végén az egyik kínai online áruházban a black friday alkalmából rendeltem egy 3d nyomtatót. A kérdéses gép típusa ANET A8, és kemény 32 ezer Ft értékben volt beakciózva. Ezt nem hagyhattam ki…

A nyomtató megérkezett, természetesen ez egy zacskós megoldás, azaz minden csavarra bontva érkezik, és lehet legózni vele 1-2 estét mire be lehet izzítani. Nem nagy kihívás egyébként összerakni, nagyon jó leírás és videó érkezik hozzá egy SD kártyán. Persze az első tárgyak amiket kinyomtattam, azok a gyártó által küldött minták, majd pár egyszerűbb test következett (egy henger, illetve egy kocka). Majd pár olyan kis dísztárgy, amit az internetről lehet letölteni.

A következő az volt, hogy kellene valami komolyabb projektet indítani, és persze adta magát az ötlet, mivel régóta tervezem, hogy kellene építeni egy kétcsigás vontatóhajót. Ez így azért egy kicsit nagy lépés a kockához képest, bár az is igaz, hogy egy ilyen komplex dologból többet lehet tanulni is.

rajz

 

Szoftveres tervezés

A korábbiakban úgy 4-5 éve használom a SketchUp nevezetű ingyenes Google terméket, kisebb nagyobb hobbi asztalos dolgaimhoz. Adta magát, hogy az nagyon könnyen használható CAD jellegű program, így hozzá is kezdtem a modellezésnek (igen a virtuális tervezést is ugyan ezzel a szóval illetjük 🙂 ). Rá kellett jöjjek, hogy ez így nem lesz azért jó, mert ezt a programot nem az ilyen feladatokhoz találták ki.

A következő próbálkozásom már a Blender nevű, szintén ingyenes programban történt, amiben a harmadik nekifutásra már a végleges modell készült el. Ezt a programot nulláról tanultam meg kezelni és ez egyébként nem is annyira CAD program, inkább 3d grafikai és animációs program. A hajó testének modellezéséhez a program tudásának maximum az 5%-át kellett használnom. A szerkesztés pontos hosszát nem tudom megmondani, de azt igen hogy február legelejétől március közepéig szinte minden nap dolgoztam rajta. Nyilván figyelembe véve, hogy ez az első ekkora projektem és ez alatt tanultam meg a programot is használni és a következőnek eleve ennek tanulságait levonva és nagyobb gyakorlattal nekikezdve lenne reális a tervezés hosszáról beszélni.

Képkivágás2

 

Nyomtatás

Magáról a 3d-s nyomatásról el lehet mondani, hogy nem egy gyors folyamat. A képeken külön látható tat nyomtatása kb. 10 óra volt. A hasonló méretű orr rész, melyet utoljára nyomtattam és annál a nyomtatási sebességet már jobban “optimalizáltam”, kb. 7 órás folyamat volt. A közbenső részek 3-4 órásak.

Összességében egy hagyományos építésű testet ennyi idő alatt (tervezés + nyomtatás) simán el lehet készíteni. De ez a projekt nem erről szól… 🙂

A nyomtatási költségekről annyi megjegyzést tennék, hogy az egyik hosszabb nyomtatás során kicsit megroggyant a szerkezet elektronikája. Ez előre látható volt, mivel a fűtő elemeket közvetlenül az alaplapról hajtja meg, ami annak sok. A probléma megszüntetéséhez az alkatrészeket akkorára már megrendeltem, és pár nappal a hiba jelentkezése után meg is kaptam. A plusz alkatrészek beszerelése után szerencsére kiderült, hogy az alaplap megúszta, így csak a korábban tervezett kb. 10e Ft plusz költség jelentkezett. A nyomtatáshoz felhasznált műanyag szálat filamentnek hívják. Ez többféle alapanyagból lehet én ehhez a PLA típust választottam. Ennek kilogrammos ára postaköltséggel együtt 5e ft, és valahol 80%-90% között használtam fel a hajó testhez. A tetején látható kék színű is ugyan ilyen anyag, az még a legelső mintából lett kinyomtatva.

_IGP7322

 

Fotóalbum:

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..